“Nu is het moment om de bieb verder te versterken!”

Gepubliceerd op: 16 november 2023 15:09

De gemeente Tholen heeft op verzoek van onze Bibliotheek de specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen (SPUK BIEB) aangevraagd en ontvangen. “Met dat geld gaan we een kleinere vestiging uitbreiden tot een kernvestiging. Dat betekent niet alleen dat we de collectie uitbreiden, maar ook dat we diverse activiteiten gaan aanbieden. En – heel belangrijk – we nemen professioneel personeel aan dat kan bijdragen aan de bestrijding van de laaggeletterdheid”, vertelt onze directeur Robin Bierens.

Meekomen in de maatschappij

Robin vindt het goed dat de functies van de Bibliotheek de laatste jaren breder zijn geworden. “Veel mensen kunnen zonder een beetje hulp gewoon niet meekomen in de maatschappij. Fijn dat wij dan essentiële voorzieningen hebben, waar ze gebruik van kunnen maken. We hebben in de gemeente Tholen nu twee kernvestigingen van de Bibliotheek, beide gevestigd in een brede school. Maar we zijn een grote gemeente, met grote afstanden, dus het is van belang dat we daarin verder uitbreiden.”

De bredere bieb

Er zijn meer organisaties die ook hun diensten en informatie via de Bibliotheek willen aanbieden. “We zitten om tafel met gezondheidspartijen, zodat we mensen bijvoorbeeld kunnen informeren over genoeg bewegen en gezond eten, maar ook commerciële bedrijven zoals banken hebben interesse om via een loket in de bibliotheek hun diensten aan te bieden. Daar sta ik wel positief tegenover. Nu is het moment om de bieb verder te versterken!”

Lees het hele artikel